Kur’an’a tarihselci bakış açısı ile bakanların önderi; FAZLURRAHMAN
Kur’an’a tarihselci bakış açısı ile bakanların önderi FAZLURRAHMAN |
Fazlurrahman,
21 Eylül 1919’da Pakistan’ın Horoza şehrinde doğdu. 1940’ta Pencap Üniversitesi
Arapça Bölümünü bitirdi. 1949’da Oxford Üniversitesinde doktora çalışmasını
tamamladı. 1962’de Pakistan İslami Araştırmalar Enstütisine müdür oldu. 1969’da
Chicago Üniversitesinde göreve başladı. 26 Temmuz 1988’de öldü. Eserleri,
İslam, Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu vb.
Fazlurrahman,
Kur’an’a tarihselci bakış açısı ile bakanların önderi olmuş durumundadır. O,
Kur’an’daki hükümleri ikiye ayırır; cüz’i ve külli diye. Külli hükümleri zaman
ve mekan üstü kabul ederken cüz’i hükümlere tarihselcilikle yaklaşır. Cüz’i
hükümlerin uygulanamayacağını söyler. Buna örnek:
“Kur’an tarihseldir. Yani o günkü şartlara ve insan
seviyesine göre hükümler koymuştur. Kur’an’ı o güne taşır, olayları tespit
edersek, bugünün hükmünü biz istihsal ederiz. Mesela, kadın okuma yazma
bilmezdi, o yüzden şahitliği “bir erkeğin yanında iki kadın” (Bakara Sûresi,
282) olarak saptandı. Bugün kadın okumuştur, bir kadın yeter.”
Fazlurrahman
Allah’ın Elçisi ve Mesajı adlı kitabında bakınız Miraç hadisesini nasıl
değerlendiriyor: “Kur’an’ın bazı
ayetleri(…) Peygamberin benliğinin genişleyip topyekun gerçeklikle birleştiği,
bir seri ruhani deneyimden bahseder. İslam geleneği, bütün bunları, önemli bir
deneyimde, Peygamberin göğe yükselmesi tecrübesinde birleştirmiştir ki; büyük
ihtimalle bu, İsa’nın göğe yükselişine olan Hıristiyan inancı ile rekabetten
dolayıdır.” Ayetleri dahi önemsemeyen Fazlurrahman böylece Miraç hadisesine
inancını da gösterdi.
Ana
Konularıyla Kur’an adlı kitabında Fazlurrahman diyor ki: “Eğer tebliğ kabul edilmese ve görev başarıya ulaşmazsa o zaman elçi
görevini hakkıyla yerine getirememiştir demektir. Bu takdirde Allah
başarısızlığa ulaşmış ve insanlık mahvolmuş demektir.” Şu sözleri hangi
Müslüman söyleyebilir. Aklen ifrata gidenlerin, peşlerinden de masumları
sürüklemeye çalıştıkları noktayı işte görüyoruz.
Devamını sadece abonelerimiz okuyabilirler. Abone iseniz devamını okumak için buraya tıklayınız. Abone olmak için buraya tıklayınız.
Devamını sadece abonelerimiz okuyabilirler. Abone iseniz devamını okumak için buraya tıklayınız. Abone olmak için buraya tıklayınız.